A.A.R

 

 A.A.R

 

A.A.R Autumn/Winter 1997-98 Advertisement Campaign

December 1997
MR. High Fashion No.83
Photography by Eline Mugaas
Art direction by Young Kim
Modeling by Young Kim

 

Yohji Yamamoto Conceptual Brands for Suits, Ties and Eyewear

October 1998
MR. High Fashion No.86
Interview and text by Nobuko Kojima

山本耀司のコンセプチュアル・ブランド。

既存の服の概念を大きく超える発想とデザインで時代を創造してきた山本耀司。そのクリエーティビティと確固たる哲学は、毎シーズン新機軸を打ち出すレディズ、及びメンズのパリ・コレクションで形となって表われるが、社会という制約のもとに成立する、たとえばビジネスユースのスーツ、あるいは眼鏡、ネクタイといった小物にも、彼のフィロソフィは確実に浸透している。

Yohji Yamamoto's conceptual brand.

Yohji Yamamoto has led an era of creation with ideas and designs that go far beyond existing concepts of clothing. His creativity and firm philosophy are expressed in the Paris Collections for women and men, which introduce new ideas every season, but his philosophy also permeates business suits, glasses, ties, and other accessories that are created under the constraints of society.

A.A.R繰り返す基本。
The basics of A.A.R.

'92-'93秋冬よりデビューしたA.A.Rは、雑誌、広告などで新しい男像を展開した。

01 本誌'92年11月号では、くしくも今回のセッションに登場した永瀬正敏を起用。/02 新聞広告にもなった、一列に並ぶビジネスチェアとジャケットのシンプルかつ大胆な構図。/03 本誌'93年4月号で再び永瀬正敏登場。/04 「新宿ジャック」と話題を呼んだ、駅ばりのボード広告。/05 天本英世の存在感が圧倒的だった新聞の全面広告。/06 '95年4月号の本誌ニューヨーク・ロケでアート・リンゼイがA.A.Rを実にスタイリッシュに着こなした。/07 スリムなスーツを田辺誠一で。本誌'95年6月号。/08 フランスの俳優、ジャンクレティアン・シベルタンブランはノーネクタイで粋に。本誌'96年6月号。/09 ドイルがアンソニー・ウォンをモデルに撮影。/10、11 「スーツマン」をテーマに、ナイキのCMなどで知られるアメリカのヤン・キムにADを依頼。モデルとしても登場。

Debuting in Autumn/Winter ’92-’93, A.A.R. developed a new image of manhood in magazines, advertisements, etc

01 The November 1992 issue of this magazine featured Masatoshi Nagase, who coincidentally also appeared this season. / 02 A simple yet bold composition of business chairs and jackets lined up in a row, as seen in a newspaper ad. / 03 In the April 1993 issue of this magazine, Masatoshi Nagase appeared again. / 04 The "Shinjuku Jack" advertisement that became a hot topic, a station billboard advertisement. / 05 A full-page newspaper ad in which Hideyo Amamoto's presence was overwhelming. / 06 In the April 1995 issue of this magazine, Arto Lindsay wore A.A.R. in a really stylish way on location in New York. / 07 Slim suit with Seiichi Tanabe. June 1995 issue of this magazine. / 08 French actor Jean-Chrétien Sibertin-Blanc looks chic without a tie. June 1996 issue of this magazine. / 09 Doyle photographed Anthony Wong as a model. / 10,11 Under the theme of “Suitman,” they commissioned American Young Kim, known for his Nike commercials, to be the AD. He also appeared as a model.

いかにコンテンポラリーに、コンサーバティブであるか。

「若いビジネスマンたちは、昔のサラリーマンスーツじゃないものを着たいと言う。けれどここ数年の動きを見ていると、有名ブランドとそのコピーものを制服のように着ているだけ。人と同じもので安心するという意味では、状況はあまり変わっていない。少しタイプ別の分類、派閥が増えたかな、という感じですね」と山本耀司。その中で、派閥にはならない、個人の顔に似合う服を目指すA.A.Rが、独自の存在感を見せている。これはヨウジ・デザイン研究所とダーバン共同製作の、スーツを軸としたトータルウェア・ブランドで、ビジネスシーンへの彼の参加はセンセーショナルな話題になった。一九九二年の発表当時、彼はこう答えている。「デザイナーの作る服を選んでいた人たちが、会社、仕事場という管理社会に入るときの服がない。それならば、それを作るのも我々の責任」

新二〇代が最初にそろえるべきスーツは何か、を念頭においた。コンセプトの「新基準服」とは、最も基本的なウェアの提案を意味する。あえて基本にこだわるのは、それを知る二〇代が少ないからだ。「日本にファミリーごとのしきたりや情操、趣味の教育がなくなって、要するに時代がたてばたつほどなくなっていくいいものがあるわけで、それを教えられないままにいきなり流行に対面させられてしまうのは、訓練を受けないで無防備に格闘するのと同じ。この服はルールどおり、なにも規則違反していないから、誰にも文句を言われないよ、ということです」。彼のオリジナリティあふれるコレクションは西洋の服、テーラードの構造を徹底的に研究したうえでの反撃だったからこそ、欧米文化圏の人々に衝撃を与えた。伝統の中から取るもの、捨てるものは知り尽くしている。

ベーシックな日常着でありながら、自由な気分を呼吸し、表現できる服。従来より背が高く、スリムになった二〇代の男性たちの体型の変化も新サイズに反映させた。シンプルな商品構成で、ジャケットはテーラードかV衿、パンツはワンタックかツータックで広めの幅、素材はギャバジン、フランネル、ベネシャン、サキソニーなどのごくオーソドックスなタイプ。ワイズのかすかな香りさえ消した。「時代の気分ってあるでしょ。太めがよかったり、細めがよかったり、第一ボタンが高かったり、低かったり。A.A.Rは、気分を変えるけれど、基本だけはサーキュレートしながら守っていく。スーツという以上は、いかにコンテンポラリーにコンサーバティブであるか、ということ。そこが人によってはクラシックにも見えるだろうし、無個性に見えるかもしれない」。けれど単品を使いこなし、ニット、シャツなどの周辺アイテムを組み合わせることで、カジュアルからビジネスまで自由に自分らしさを表現できる。着るほどに素材の味わいが深まり、一体感が生まれる。それで充分。なぜならスーツに極端な自己主張など必要だろうか。「よくアメリカ人やヨーロッパ人にいますよ、変な組合せの上下に派手なブルーの縞のシャツ、グリーンのネクタイ締めてるような人。それからオーソドックスなダークスーツにウェスタンブーツはいてる人。こういう人に何か言えといわれても、言葉が見つからない」。浮かず、埋没せずのぎりぎりで、A.A.Rは本領を発揮する。

心正しく反抗せよ。

ビートたけしと対談したとき、編集の人が「若い人には未来があるけど、たけしさんや耀司さんの世代には後がないでしょう」というようなことを言ったそうだ。「彼が、冗談じゃない、俺たちのほうがもっと未来があると。将来があるかどうかは、年齢ではなく素養の問題。今までどういうふうにいじめられてきたか、悔しさをためてきたか、そこに未来へのリアクションがあると思う。今の人たちは身を切るようなつらさは知らないけれど、勘がいいから、用意された道の向うに何か見えちゃっている。いやだなと思っている人、多いんじゃないかな。それで、とりあえずこのおやじについていけば、みたいな感じ」。A.A.Rを着る人にとって山本耀司は、昔よくいた遊び人のおじさんかもしれない。文学に凝ったり、稽古に打ち込んだり、自由に好きなことをして親戚の評判は悪いけど、あこがれのおじさん。おじさんは若い人に接すると胸が痛くなるという。「生きるというのはえらい大変なこっちゃ。それなのに君たちはまだその辺にいるの。俺はだいぶやっちゃって楽になってきたよ」と思わずにいられない。せめて洋服で元気づけてあげたい。もっと個性を出していいんだと。

「今回のクリストファー・ドイルと永瀬君の写真もそうだけれど、A.A.Rのキャンペーンの糸口というのが、最初から悪者列伝というかアウトローの系譜というか。心正しく反抗せよ。そこがパンクとは違うところ。若い時代にオギャーと泣いてみせるのがパンクで、アウトローとは一生反抗を続ける作業だから。昔のパターンによると、彼らには悪の自覚がある。それなりの苦悶がある。だからある部分で自分を律し、行動、生き方において決着をつける。ビジネススーツというのは、悪の自覚を持ってはいけない組織、階層の中で着るもの。でもアウトロー、ストレンジャーの心を持つ人がいてもいい」。再編成の進む今の社会では、むしろそのほうが期待されそうだ。

「世界中の大企業が、このままでは時代後れになると感じている。小分化し、才能のある人材を登用して、クリエーティブな業務部作るしかないと」。A.A.Rを通して、従来のビジネスシーンの約束事が少しずつ解体されたら、という五年前の言葉はまるで予言のようだ。着る人の内側を変え、外側をも変えていく。

How contemporary and conservative is it?

"Young businessmen say they want to wear something other than the old-fashioned salaryman's suit. But if you look at what has been going on for the past few years, they are just wearing famous brands and their copies as if they are wearing a uniform. The situation has not changed much in the sense that people feel reassured by things that are the same as other people. I think we have seen a slight increase in type classifications and factions," says Yohji Yamamoto. In this context, A.A.R., which aims to create clothing that is not factionalized and suits the look of the individual, stands out in its own unique way. Co-produced by Yohji Design Studio and D'URBAN, it is a total-wear brand centered around suits, and its participation in the business scene was a sensational topic of conversation. At the time of the announcement in 1992, he responded as follows: "Those who opted for designer-brand clothes have no clothes when they enter the controlled society of the corporate workplace. Then it is our responsibility to make them."

The kind of suits people arriving in their twenties should get first was in mind. The concept of "new standard clothes" refers to proposing the most basic garments. The reason for daring to stick to the basics is because few people in their 20s know about them. "In Japan, there is no education in family customs, sentiment, and hobbies, and in other words, there are good things that will disappear as time goes by, so being suddenly confronted with trends without being taught them is like fighting unprotected without training. What I'm saying is that these clothes follow the rules and don’t violate any rules, so that no one can complain." His original collection shocked people in the Western cultural sphere precisely because it was a counterattack based on thorough research into the structure of Western clothing and tailored clothing. He knows exactly what to take from tradition and what to discard.

Although these are basic, everyday clothes, they breathe and express a sense of freedom. The new sizes also reflect the changing body shape of men in their 20s, who are taller and slimmer than before. The product lineup is simple, with tailored jackets or V collars, one-tuck or two-tuck wide pants, and very orthodox materials such as gabardine, flannel, Venetian, and Saxony. Even the faintest hint of Y's was eliminated. "There are timely moods, aren't there? Some are better in thicker styles, others in thinner styles, and others with high or low first buttons. A.A.R. changes with the times, but keeps the basics in line. As a suit, it's about how contemporary and conservative it is. Depending on the person, it may look classic, or it may look individualistic." However, by using individual items and combining them with knitwear, shirts, and other peripheral items, you can freely express your own style, from casual to business. The more you wear it, the more the taste of the material deepens and a sense of unity is created. That is enough. Because why would a suit need to be extremely assertive? "There are often Americans and Europeans who wear strange combinations of top and bottom, flashy blue striped shirts, and green ties. Then there are those who wear orthodox dark suits and western boots. If you ask me to say something about these people, I can't find the words" A.A.R. shows its true colors just in time without floating away or being buried.

Rebel with a righteous heart.

During a conversation with Beat Takeshi, the editor apparently said something like, "Young people have a future, but Takeshi and Yohji's generation has no future." "He said, no kidding, we have more of a future. Whether you have a future or not is a matter of predisposition, not age. I think how you have been bullied up until now, and how much frustration you have built up, will determine your reaction to the future. People today don't know heart-wrenching pain, but because they have good intuition, they can see something on the other side of the path that has been prepared for them. I think there are a lot of people who don't like it. So, it's like, for now, I'll just follow the old man." For those who wear A.A.R, Yohji Yamamoto may be like the playboy uncles who used to be around a lot: he was into literature, devoted himself to his lessons, and did what he liked freely, which earned him a bad reputation among his relatives, but he was an uncle that everyone looked up to. He says that he feels heartbroken when he comes into contact with young people. He can't help but think, "Living is such a difficult thing, and yet you guys are still here. I've done a lot now and it's become easier for me." At the very least, he wants to cheer them up with clothes. That it's okay to show more personality.

"As with the photos of Christopher Doyle and Nagase, the starting point of an A.A.R. campaign is a tale of villains, a lineage of outlaws. Rebel with a righteous heart. That's what makes it different from punk. Punk is about crying in your youth, and being an outlaw is about continuing to rebel for the rest of your life. According to ancient patterns, they are aware of their evil side. They suffer from a certain amount of anguish. So to a certain extent, they discipline themselves in certain areas and settle in their behaviors and way of life. Business suits are worn in organizations and hierarchies where one should not have an awareness of their evil side. But it's okay for people to have the heart of an outlaw or a stranger." In today's society, where reorganization is underway, this is more likely to be expected.

"Large companies around the world feel that they will become outdated if they continue as they are, and that the only way to do this is to subdivide, recruit talented people, and establish creative business departments." His words from five years ago, that through A.A.R, the conventions of the traditional business world would be gradually dismantled, seem almost prophetic. It changes the inside of the wearer and the outside as well.